Poďakovanie SAAIC a Erasmusplus
Poďakovanie za účasť na aktivite Strengthening Capacities of Learners with Disabilities and Learning Difficulties through Career Guidance Services
Radi by sme vyjadrili úprimné poďakovanie Slovenskej akademickej asociácii pre medzinárodnú spoluprácu (SAAIC) a programu Erasmus+ za finančný príspevok, ktorý umožnil našu účasť na aktivite Strengthening Capacities of Learners with Disabilities and Learning Difficulties through Career Guidance Services, ktorá sa konala v dňoch 20.11.2024 – 22.11.2024 v Belehrade, Srbsku.
Vďaka tejto príležitosti sme získali cenné skúsenosti, nadviazali nové partnerstvá a rozšírili naše odborné kompetencie v oblasti kariérneho poradenstva pre osoby so zdravotným znevýhodnením a špecifickými poruchami učenia. Veríme, že získané poznatky budeme môcť efektívne aplikovať v našej praxi a prispieť tak k zlepšeniu podpory pre ľudí s osobitnými potrebami.
Ešte raz ďakujeme za túto jedinečnú príležitosť a podporu, ktorú si veľmi vážime. Tešíme sa na ďalšie spolupráce v rámci programu Erasmus+ a SAAIC.
Občianske združenie Od Podlahy
Sme občianske združenie, ktoré sa venuje podpore jednotlivcov so zdravotným znevýhodnením. Naša iniciatíva sa vyvinula z potreby holistického prístupu k osobám so zdravotným znevýhodnením a z potreby vzdelávať odborníkov a laickú verejnosť v tejto oblasti. Okrem poradenskej a vzdelávacej činnosti sa venujeme rôznym druhom terapií a intervencií.
Poďakovanie Nadácii ZSE
Naša organizácia sa venuje práci s deťmi s poruchou autistického spektra už od svojho vzniku. Pôsobíme nielen v našom zariadení, ale aj v Spojenej škole Hálkova v Bratislave, kde poskytujeme podporu deťom s autizmom. Veľmi si vážime podporu organizácií, ako je Západoslovenská energetika, ktorá prostredníctvom Nadácie ZSE pomohla zabezpečiť 80 terapií pre deti.
Vďaka tomuto finančnému príspevku mohlo mnoho rodín získať prístup k terapiám, ktoré zlepšujú kvalitu života ich detí. Veríme, že aj v budúcnosti získame finančné prostriedky na pokračovanie našej činnosti a pomôžeme ďalším deťom s autizmom.
Komunikácia s pacientmi s postihnutím v klinickej praxi
Komunikácia s pacientmi s postihnutím v klinickej praxi predstavuje dôležitú súčasť poskytovania zdravotnej starostlivosti. Cieľom tejto práce je analyzovať a porovnať rôzne prístupy a odporúčania pre komunikáciu s pacientmi s rôznymi typmi postihnutia, ako sú telesné, zrakové, mentálne a autizmus. Práca sa sústredí na to, ako tieto komunikačné prístupy ovplyvňujú kvalitu poskytovanej starostlivosti a vzťah medzi zdravotníckymi pracovníkmi a pacientmi. Významné je tiež zohľadnenie inklúzie a použitie alternatívnej a augmentatívnej komunikácie (A-A-K) ako spôsobu zlepšenia interakcií s pacientmi, ktorí vyžadujú prispôsobené komunikačné stratégie.
V úvode je tiež nevyhnutné poukázať na rozdiely v komunikácii s rôznymi typmi postihnutia a zdôrazniť, že efektívna komunikácia prispieva nielen k lepšiemu porozumeniu potrieb pacientov, ale aj k ich spokojnosti s poskytovanou starostlivosťou. Práca sa opiera o odborné zdroje zo Slovenska, Českej republiky a zahraničia, s cieľom ponúknuť komplexný prehľad dostupných odporúčaní a prístupov.
Pri komunikácii s pacientmi so zrakovým postihnutím je kľúčové používať jasné a konkrétne vyjadrovanie, vyhnúť sa vágnejším pojmom, ako sú 'tu' a 'tam', ktoré môžu byť pre nevidiacich pacientov nejasné. Je vhodné opísať prostredie alebo polohu predmetov v priestore detailne a používať zrozumiteľné a priame pokyny.
Mentálne postihnutie si vyžaduje trpezlivosť a prispôsobenie sa tempu a úrovni porozumenia pacienta. Je nevyhnutné používať jednoduchý jazyk a overovať, či pacient rozumie poskytnutým informáciám. Zdravotnícki pracovníci by mali dbať na to, aby komunikácia nebola zbytočne komplikovaná a aby umožnili pacientovi dostatok času na reakcie.
Pri práci s pacientmi s autizmom je dôležité zohľadniť ich zvýšenú citlivosť na zmeny a potrebu stability. Komunikácia by mala byť čo najjasnejšia, priamočiara a bez zbytočných metafor či abstraktných pojmov. Použitie vizuálnej podpory alebo obrázkov môže byť užitočné pri vysvetľovaní zložitých konceptov a krokov liečby.
Pri komunikácii s pacientmi so sluchovým postihnutím je kľúčové využívať vizuálne komunikačné prostriedky, ako sú posunkový jazyk, písomné informácie, alebo vizuálne pomôcky. Dôležité je tiež hovoriť zreteľne, nie však prehnane, a snažiť sa, aby pacient mohol dobre odzerať z pier. Zdravotnícki pracovníci by sa mali uistiť, že pri komunikácii sú v dobre osvetlenom priestore a že pacient má možnosť vizuálne sledovať ich tvár a ústa.
Pri komunikácii s pacientmi s ADHD je potrebné dbať na jasnosť, stručnosť a štruktúrovanosť. Pacienti s ADHD môžu mať problémy s udržaním pozornosti, preto je vhodné rozdeliť informácie na menšie časti a uistiť sa, že pacient pochopil jednotlivé kroky. Dôležité je používať priamu reč a minimalizovať rušivé faktory v prostredí, aby sa pacient mohol sústrediť. Zdravotnícki pracovníci by mali byť trpezliví a pripravení zopakovať dôležité informácie, ak je to potrebné.
Všetky tieto špecifické prístupy majú spoločný cieľ – zabezpečiť, aby pacienti s rôznymi typmi postihnutia dostávali rovnakú úroveň starostlivosti a boli aktívnymi účastníkmi svojho liečebného procesu. Tým sa zvyšuje nielen efektivita liečby, ale aj celková spokojnosť pacientov so zdravotnou starostlivosťou, ktorú dostávajú.
Záver práce sa zameriava na význam efektívnej komunikácie medzi zdravotníckymi pracovníkmi a pacientmi s rôznymi druhmi postihnutia. Základným princípom je, že každá interakcia by mala byť vedená s úctou a rešpektom k potrebám pacienta. Efektívna komunikácia môže viesť k väčšej spokojnosti pacientov, zlepšeniu ich celkového zážitku zo zdravotnej starostlivosti a môže tiež prispieť k lepším zdravotným výsledkom
Mgr. Galina Kubalová
Ponuka školenia pre pedagógov pracujúcich so žiakmi s PAS
Oz. Od Podlahy ponúka školenie pre pedagógov a odborných zamestnancov, ktorí pracujú so žiakmi s poruchou autistického spektra (PAS), zamerané na zlepšenie výučby a rozvoj špecifických schopností žiakov s PAS.
Cieľ školenia:
Poskytnúť pedagógom praktické metódy a nástroje, ktoré im umožnia efektívnejšie stimulovať deti s PAS a integrovať interdisciplinárne prístupy do výučby.
Obsah školenia:
Ako správne stimulovať deti s PAS počas vyučovania
Prepojenie metód ako bazálna stimulácia, senzorická a bilaterálna integrácia v školskom prostredí
Cvičenia zamerané na stimuláciu zmyslov, motoriku a koordináciu
Riešenie prejavov ADHD, repetitívneho správania a rituálov
Výhody pre pedagógov:
Získanie nových metód a prístupov pre efektívnejšiu prácu s deťmi s PAS
Praktické cvičenia na okamžité zlepšenie výučby a podporu žiakov s PAS
Prepojenie interdisciplinárnych prístupov s každodennou praxou
Dĺžka školenia: 8 hodín
Ponuka školenia pre rodičov detí s PAS
Oz. Od Podlahy ponúka odborné školenie pre rodičov detí s poruchou autistického spektra (PAS), zamerané na zlepšenie každodennej práce s deťmi a podporu ich vývoja.
Cieľ školenia:
Poskytnúť rodičom praktické nástroje a techniky, ktoré im pomôžu lepšie porozumieť potrebám detí s PAS a efektívne pracovať na ich rozvoji v domácom prostredí.
Obsah školenia:
Ako správne pristupovať k dieťaťu s PAS doma
Intervenčné metódy: bazálna stimulácia, senzorická integrácia, bilaterálna integrácia, aromaterapia a muzikoterapia
Techniky na zlepšenie motoriky, komunikácie, koncentrácie a spánku
Riešenie problémov s prejavmi ADHD, repetitívnym správaním a rituálmi
Výhody pre rodičov:
Získanie osvedčených metód, ktoré uľahčia starostlivosť o dieťa s PAS
Praktické rady na zvládanie výziev každodenného života
Zlepšenie kvality života detí s PAS prostredníctvom špecifických techník, ktoré môžete ihneď aplikovať
Dĺžka školenia: 4 hodiny
Podporili nás finančne
Vďaka Vám sa môže náš projekt uskutočniť:
Individuálni darcovia.
Nadácia SPP

Nadácia mesta Bratislavy.
Nadácia ZSE
Bratislavský samosprávny kraj.
Realizované s finančnou podporou Ministerstva kultúry Slovenskej republiky
Samsung Electronics Czech and Slovak, s.r.o.
Strana 1 z 2